18+, PS4, Xbox One

8 november 2019

The Division 2: Het belang van hoop in tijden van nood

thedivision2.com
Schrijver Tom Clancy is inmiddels niet meer weg te denken uit de game-industrie. Zijn boeken over militaire wetenschap zijn een uitstekende inspiratiebron voor computerspellen. De succesvolle games Rainbow Six (speciale politie eenheden), Ghost Recon (leger) en Splinter cell (spionage) komen uit het Tom Clancy universum. Sinds maart 2016 is daar ook The Division, die na een moeizame lancering toch goed ­genoeg verkocht om de ontwikkeling van een tweede deel te rechtvaardigen.

Deel 2 gaat door op het verhaal dat de Verenigde Staten op Black Friday getroffen is door een dodelijk virus dat via de dollar is verspreid. Communicatienetwerken zijn uitgevallen, de overheid is in paniek en burgers doen waar ze zin in hebben. Vlak voor deze ramp heeft de overheid in het geheim de Strategic Homeland ­Division in het leven geroepen om in te grijpen bij terroristische aanslagen. In deel 2 moeten de speciale agenten van The ­Division de orde rondom het Witte Huis herstellen.

Na een korte uitleg in het Witte Huis wordt de speler vrijgelaten om Washington D.C. te verkennen en de vele uitdagingen aan te gaan die het spel rijk is. De puinhopen van Washington zijn grotendeels teruggeclaimd door de ongeremde natuur. Het ziet er prachtig uit. De bevolking is grofweg opgesplitst in de bendes, die enkel uit zijn op destructie en eigen gewin en ‘gewone’ burgers, die terugverlangen naar de tijd voordat het virus uitbrak.

brenger van hoop

De speler in The Division wordt neergezet als de brenger van hoop in de chaotische wereld. De burgers klampen zich vast aan The Division als een laatste institutie van de ‘oude wereld’. De speler wordt bijvoorbeeld gevraagd een vermist persoon op te sporen buiten de muren van de gemeenschap of om de muren te verdedigen tijdens een aanval van bendes.

Hoe meer missies de speler uitvoert voor een specifieke gemeenschap, des te sterker zowel de speler als de gemeenschap wordt. De ­beveiliging van de groep burgers wordt alsmaar beter. Er ontstaan er ­nieuwe gespecialiseerde af­delingen en ­worden bijvoorbeeld meer gewassen ­verbouwd. Dit is een sterk ­spelmechanisme in The Division: zo worden de goede daden van de speler permanent ­zichtbaar in de spelwereld.

niet diepgaand

Het ontbreekt The Division 2 aan een diepgaande en meeslepende verhaallijn, terwijl de opzet van het spel zich hiervoor uitstekend leent. De korte video-introductie in de beginfase van het spel geeft enigszins een beeld van de ­wereld. Ook de korte videos die te vinden zijn in de straten van Washington geven enige ­context rond de problemen waarmee de bewoners van een apocalyptisch Noord-Amerika kampen. Hier blijft het helaas ook bij. Er mist een overkoepelend doel anders dan het helpen van de burgers. Het ontbreekt aan sterke ­personages waarmee de speler een band kan opbouwen. De gesprekken met personages met wie de speler samenwerkt, zijn vaak erg plat en inhoudsloos. De spelontwikkelaar heeft duidelijk de verhaallijn ondergeschikt gemaakt aan de algemene speelervaring. De nadruk ligt op het voltooien van korte opdrachten, volgepakt met actie.

Toch is The Division 2 erg vermakelijk. Iedere speler kan zich specialiseren in de vele vaardigheden die het spel kent, waardoor hij of zij een unieke ervaring krijgt in de mooiste en meest gevarieerde speelwereld. We hopen dat deel drie van The Division in die mooie setting ook een goed uitgewerkt verhaal en een angstaanjagende schurk krijgt.

The Division 2
Ubisoft, third person shooter, PS4, Xbox One, 18+, vanaf € 40

Beoordeling: ★★★★✩

Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad

Auteur: Daan de Kroon