PC

31 mei 2015

Grow Home: Kijk niet naar beneden

De game Grow Home is een klimspel. Het onhandige robotje B.U.D. moet een plantje helpen groeien. Vooral voor mensen met hoogtevrees blijkt dit spel een uitdaging.

B.U.D. struikelt over elk steentje dat hij tegenkomt op de nieuwe planeet, als hij de opdracht van ruimteschip M.O.M. gaat uitvoeren. Het doel is om de plant twee kilometer hoog te laten groeien. Alleen op die hoogte zal er een bloem uitkomen. De taak oogt onmogelijk voor de klungelige robot. Dus moet hij aan de slag, samen met de speler van de game.

De speler helpt hem, door vertakkingen van de plant naar voedingsbronnen te sturen. Nogal een klus, maar bijzonder leuk om te doen. Met de groei van deze vertakkingen draagt de speler zelf bij aan het uiterlijk van de kleurrijke spelwereld.

Grow HomeOm de plant verder en verder de lucht in te krijgen, moet B.U.D. veel klimmen. Dat is voor het onhandige rode robotje spannend. En voor de speler ook. Het klimmen gebeurt namelijk door de handen van het robotje los van elkaar te gebruiken. Dus met één hand moet de speler goed vasthouden, terwijl de andere hand weer een stukje hoger grijpt. Maakt de bestuurder een klein foutje, dan is de kans groot dat het robotje naar beneden kukelt. Hoe hoger de plant, des te verder B.U.D. kan vallen. Waarna men het hele stuk omhoog moet… klimmen. Juist ja.

hoogtevrees

Grow Home trekt zijn spelers goed mee in de ervaring. Zo ervaar ik tijdens het spelen hoogtevrees. In het dagelijks leven is er niet veel voor nodig om mijn maag in paniek te brengen. Meestal weten games dat gevoel niet naar boven te halen, maar Grow Home lukt dat wel.

Helemaal aan de top van de plant kan de speler nog volledig terugkijken naar de start. En als B.U.D. dan struikelt en zich op het laatste nippertje nog vast weet te grijpen, kan geen maag zich stevig houden.

Daarin ligt een kracht van Grow Home. De combinatie van het opzettelijk onhandige klimmen, met de duizelingwekkende diepte als de camera naar beneden draait. Als de jonge robot mistast en omlaag duikelt, is het natuurlijk de schuld van de speler zelf. Er zijn geen vijanden in deze wereld. Hoogstens wat kleine stekelige plantjes waar B.U.D. het beste uit de buurt kan blijven.

Grow Home Naast de groei van de plant, draait dit avontuur ook om persoonlijke groei. Het robotje kan namelijk kristallen verzamelen om zo zelf meer bewegingsmogelijkheden te krijgen. Bijvoorbeeld via een jetpack op zijn rug. Van een struikelend onhandig robotje, groeit B.U.D. zo op tot een effectief werktuig dat iets toe kan voegen in de wereld. En uiteindelijk, als de plant na drie uur spelen klaar is en de bloem uitkomt, blijven het robotje en de speler voldaan en trots achter. Grow Home is daarmee een uitdagend en plezierig spel. Zolang je niet naar beneden kijkt.

Grow Home, Reflections, pc via Steam, 7,99
ubisoft.com/en-GB/game/grow-home/

Auteur: Erwin Vogelaar
Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad.