3+, PC

8 november 2019

Fascinerende stedenbouw in game Foundation

Bouw een bloeiende groeiende stad op, dat is het doel in Foundation. Deze stedenbouwgame in middeleeuwse ­setting biedt een strategische uitdaging want het begint natuurlijk met ­weinig geld en weinig mensen.

De eerste ­bewoners gaan aan de slag met het verzamelen van grondstoffen zoals hout, steen en bessen. Van hout en steen bouw je nieuwe werkplaatsen die je nieuwe mogelijkheden beiden. Zo kan de zagerij van hout mooiere planken maken, die je kunt verkopen. Het dorpje groeit, vooral als je de bewoners ook ruimte geeft om hun eigen huis te bouwen. Dat zorgt dat ze tevreden zijn en niet vertrekken.

Kapitalistische onderstroom

Bij Foundation komt het aan op het houden van de balans tussen het verzamelen van grondstoffen, het verkopen en het verbouwen van de juiste grondstoffen. Wie teveel in zijn eigen stad investeert, krijgt te weinig geld binnen. Dan krijg je een negatieve balans waardoor je niet meer kunt bouwen. Wie alles verkoopt, groeit niet. Hoewel Foundation begint als een dorp met jagers en verzamelaars is er een ­kapitalistische onderstroom. De negatieve ­balans dwingt je richting verstedelijking en ontplooiing. Uitbuiting wordt voorkomen doordat ontevreden burgers de mogelijkheid hebben om op te stappen.

Stedenbouwsimulatie

Het genre stedenbouwgames kent vele beroemde games zoals Anno, Simcity, Aven Colony en City Skylines, maar het lijkt een beetje uitontwikkeld. Anno ging al eens terug naar een simpelere versie, omdat gamers het te ingewikkeld vonden worden. Toch biedt Foundation een aantal leuke extra’s. Bij soortgelijke games werk je vaak in een grid van vierkanten. Foundation laat dat los, waardoor de wereld er een stuk echter uitziet. Spelers tekenen met een rondje een vlak waar bijvoorbeeld de huizenbouw kan plaatsvinden. Of een vlek waar de bossen gekapt mogen worden.

Een ander extraatje is het zelf uitbouwen van monumenten. Bijvoorbeeld de kerk kan de ­gamer uitbreiden met een toren waarbij hij zelf kiest waar de toren komt. Dat geeft de stad een persoonlijk tintje.

In de bloeiende stad weeft de speler een web van onderlinge afhankelijkheden waardoor de groei als vanzelf plaatsheeft. Er zijn extra opdrachten en gebeurtenissen die je kwetsbare evenwicht verstoren … Bijvoorbeeld als er geen hout meer is, omdat er geen bossen meer zijn om te kappen. Gebruikelijk los je gebrek aan bos op door meer land te bezetten. Maar dat kost maandelijks geld en de vraag is of je balans dat kan dragen. In Foundation zit als leuk extraatje dat een boswachter bosaanplant voor je kan doen. Dat is misschien niet heel middeleeuws, maar wel een leuk klimaataspect.

rake mix in foundation

De game krijgt nog uitbreidingen en er zitten nog wat foutjes in. Dat komt omdat het Canadese Polymorph Games er nog aan werkt. Het spel ziet er goed uit, de pop-upschermpjes kunnen nog mooier. Wie de vroegtijdige versie van Foundation koopt via PC-platform Steam, koopt nu al een goede game. Foundation heeft een rake mix van economie, management en strategie, die makkelijk lijkt, maar toch boeit. Het doet een beroep op je analytische en strategische skills. Het is de game gelukt om mij de tijd te laten vergeten, omdat ik druk was om uit de rode cijfers te komen.

Het aantal nieuwe mogelijkheden kan wel overweldigend zijn. Wie dan niet consequent vasthoudt aan een strategie gaat reddeloos ten onder. Alhoewel er soms wel bonussen te verdienen zijn.

Als fan van het genre heb ik me goed vermaakt met Foundation voor zover de game nu af is. Het spel is boeiend en spannend ondanks dat het de zoveelste stedenbouwgame is. Een aanrader die nu nog voor een kleiner prijsje te koop is.

Foundation

Polymorph games, PC, stedenbouwsimulatie, € 29,99 euro

Beoordeling: ★★★★

Auteur: Marieke Westerterp

Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad