Alle leeftijden, Android, iOS

10 februari 2017

App: Super Mario Run

Bowser doet het weer: de prinses gevangen gezet. En opnieuw is het aan de grappige Mario om gevaren te ontwijken en de prinses te bevrijden uit de klauwen van dit monster.
Super Mario Run

Voor het eerst zijn de Mario-avonturen te beleven op een mobiel apparaat. Het was een grote stap voor Nintendo, maar een kleine voor veel mensen. De Japanse spelmaker hield lange tijd de boot af om op smartphones en tablets uit te komen ten faveure van haar handzame spelcomputer 3DS.

Nu Nintendo in zwaar weer zit omdat de verkopen tegenvallen, besloot ze de mensen te volgen en ook op smartphones en tablets hun games te verkopen. Vooralsnog alleen het iOS-platform, maar ze waagt wel meteen haar 35-jarige icoon Super Mario in te zetten. Apple steunt de keuze van Nintendo door Super Mario Run prominent in de appstore te promoten.

Wie Super Mario Run opstart, merkt direct dat Nintendo kwalitatief goede games maakt. Het voelt compleet aan. Ondanks de bekende vertrouwdheid van Super Mario is het toch verrassend hoe het level zal zijn. En alles stimuleert tot spelen, elke actie wordt beloond met een opwekkende tune. Op een tablet loopt de besnorde werkman vanzelf, waarbij goedgetimede sprongen zorgen dat je muntjes pakt, de paddenstoelen en schildpadden ontwijkt en op hogere platforms springt. Uiteraard duikt de rood-blauwe loodgieter de welbekende groene rioolbuizen in om een nieuwe ruimte te bereiken. Het doel is uiteindelijk levend en op tijd aan het einde van het level zo hoog mogelijk tegen de vlaggenmast op te springen.

Na vier gratis levels is het schrikken: er moet tien euro betaald worden voor de overige vijf werelden van 21 levels. Sommige mensen kopen meteen het spel omdat ze in het verleden altijd hebben genoten van de leuke Mario-games. Voor anderen is het een obstakel dat ze nog nooit genomen hebben. Wie echt niet wil betalen, kan wel verder met races en het bouwen van Mario-wereldjes.

Geen advertenties, wel kwaliteit
Toch is het wel terecht dat de Japanse gamemaker geld vraagt voor zijn games. Vooral de Mario-games, bedacht door de bekende gamebouwer Shigeru Miyamoto, zijn een bron van ontspanning en plezier, vooral ook voor kinderen. De games zitten gelaagd in elkaar, een jonger kind probeert vooral in leven te blijven waarbij de oudere kinderen alle speciale muntjes willen hebben of zo snel mogelijk het level door willen. Het verhaal is bekend. Goed en kwaad is duidelijk. Hoewel de donkergetinte bowserlevels voor de allerjongsten wel beangstigend kunnen zijn. En de huidige generatie ouders beleeft opnieuw de spanning en sensatie van de games uit haar jeugd. De besturing is simpeler dan een 3DS of Wii U maar omdat timing erg belangrijk is, zullen kinderen van zes jaar er goed mee uit de voeten kunnen.
Super Mario Run

Gelukkig heeft Nintendo niet gekozen voor een advertentie-app. Het is geruststellend dat de game niet onderbroken wordt door reclame voor games met een ander leeftijdslabel of een andere inhoud. Tien euro is fors aan de prijs voor een mobiele game-app maar wel vergelijkbaar met de game-apps gebaseerd op spelcomputergames. Vergeleken met wat gevraagd wordt voor de 3DS-games met de beroemde Italiaanse loodgieter is een tientje een spotprijsje. ■

Super Mario Run

Nintendo, iOS, vier levels gratis, daarna 10 euro