3+, overige, PC, PS4, Xbox One

20 april 2019

Dirt Rally 2.0: prachtig voor ervaren gamer

Dirt Rally 2.0 heeft een flinke stap richting een echte simulator gezet. Prachtig voor de puristen, lastig voor de casual racer.

De Dirt-serie stamt af van Colin McRae Rally; de legendarische rallygames, genoemd naar de even zo legendarische rallycoureur. Onder de naam Dirt konden de casual gamers de afgelopen jaren genieten van de adrenaline tijdens het scheuren door Scandinavische bossen, op het Spaanse asfalt of over de smalle Griekse gravelwegen.

Lees reviews over andere racegames:

Hardcore Rally in Dirt Rally 2.0

In het tweede deel van Dirt Rally kiest Codemasters voor een meer hardcore rally-ervaring door twee beslissingen. Allereerst is de flashback-functie weggehaald. Ten tweede is de schade niet meer uit te schakelen. Een gewaagde stap die meteen in je hoofd gaat zitten. Tijdens het rallyracen balanceer je op de grens tussen snelheid en controle. Fouten zijn erg duur. Even van de baan afschieten, kost je meteen een goede klassering. Dit werd mij pijnlijk duidelijk toen ik mijn eerste rit op het Spaanse asfalt maakte. Binnen een paar minuten raakte de auto te vaak de rand van de weg, met als gevolg een lekke band. Geen flashbacks of schadevrije modus konden mij redden. Dus restte mij de frustrerende keuze tussen strijden tot aan de finish of opgeven. Dirt Rally 2.0 is genadeloos als je niet het geduld opbrengt om het parcours rustig te verkennen en daarna pas de grenzen op te zoeken. Daardoor voel je wel meer spanning bij het voltooien van een wedstrijd.

In de standaard carrièremodus begin je in de oude historische rallywagens. Het gevoel van snelheid is hier ver te zoeken. Je moet wel goed op je snelheid en de aanwijzingen van je navigator letten, want een fout is snel gemaakt. Naarmate je vordert, kom je in steeds snellere wagens terecht. De Group B-wagens zijn ware beesten. Door het grote vermogen is het een echte worsteling is om ze fatsoenlijk naar de finish te rijden. Dat maakt de beleving alleen maar mooier. Op de rechte stukken spuiten de wagens weg. In de bochten probeer je ze uit alle macht op het parcours te houden. De carrièremodus is qua moeilijkheidsgraad wel te makkelijk.

Snel finishen in de RallyCross van Dirt Rally 2.0

Een carrière in RallyCross is het tegenovergestelde. In deze spectaculaire spelmodus moeten rallycrosswagens zo snel mogelijk finishen. Ook ervaren sim-racers hebben serieus moeite om te winnen. De truc is om zo veel mogelijk snelheid te behouden. Iets teveel door de buitenbocht driften kost veel tijd en je concurrenten schieten je voorbij. De tegenstanders zijn niet vies van duw- en trekwerk. Codemasters heeft fantastisch werk geleverd want de strijd met de computergestuurde tegenstanders is zowel intens als realistisch.

Groot pluspunt is dat het parcours er fantastisch uitziet, onder elke weertype. Als je na andere races het parcours op moet, is de baan zichtbaar en voelbaar ruwer. De auto zakt dieper weg in de geulen die de auto’s voor jou hebben gemaakt. Ook kun je zelf je banden kiezen en kun je een reserveband meenemen, wat dan wel weer een gewichtsnadeel heeft. Deze mooie details doen de beleving zeer goed.

esports-plannen, net als F1-games

Interessant is dat er e-sports-plannen zijn voor Dirt Rally 2.0. Hierbij strijden gamers tegen elkaar in kampioenschappen om zo geldprijzen te winnen. Codemasters runt al een e-sports-competitie voor haar F1-games, uitgezonden op officiële kanalen van Formule 1. Dat zijn interessante ontwikkelingen voor de rallysport: Sommige sim-coureurs werken nu ook voor echte raceteams.

Dirt Rally 2.0 is een van de beste rallygames op de markt, zeker voor ervaren gamers. De grote aandacht voor details en de rijervaring van alle wagens vindt je niet snel ergens anders.

Dirt 2

Codemasters, racesimulatie, PC, PS4, Xbox One, vanaf 45 euro 3+

Beoordeling: ★★★★✩

Auteur: Joël Nahuis

Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad.