7+, Switch

22 december 2017

Super Mario Odyssey is super

Wat zet Nintendo een prachtige rij met games neer rond de loodgieter Mario. Ook Super Mario Odyssey, de nieuwste platformergame van de Japanse spellenmaker, verovert met gemak de harten van kinderen.

Eindelijk achterhalen we in deze game wat de kwaadaardige Bowser met prinses Peach van plan is: hij wil met haar trouwen. Mario rent, springt, vliegt en duikt door de kleurrijke fantasiewerelden om de prinses te redden. In de game Super Mario Odyssey is de pet van Mario belangrijk: Cappie heet hij. Mario kan met ­Cappie gooien om muntjes te pakken of om te veranderen in een kikker of een kogel. Zo krijgt hij speciale vaardigheden, zoals hoger springen of vliegen als een kogel.

Tijdens het spelen dringt de vraag: wat als ik in dat personage of in dat ding kruip? Soms is dat ook de oplossing. De eindbazen van de levels vragen echt extra moeite en creativiteit om hen te verslaan.
Ook spelen petten en hoeden een belangrijke rol in de eindgevechten.

Super Mario Odysseyvakwerk
Het lijkt zo makkelijk: een nieuwe succesvolle Mario-game. Juist als iets er gemakkelijk uit ziet, is het vaak vakwerk. De Mario-achtige games zitten goed in elkaar, als zijn ze gemaakt door een timmerman die zorgt dat het hout van een stoel of tafel precies op elkaar past. Een goede game geeft de speler het gevoel dat hij gaat overwinnen als de speler een beetje zijn best doet.

De taak of het level moet niet te moeilijk zijn, maar ook niet te makkelijk. Het afronden van de taak moet een beloningsgevoel geven: een vrolijke pling als Mario de muntjes pakt of het openen van een nieuw ­level als de vorige goed doorlopen is. Daarnaast moet de volgende taak of missie, weer een klein stapje moeilijker zijn, vergeleken met de vorige. Zo komt een speler in een soort winning mood.

Nintendo heeft ook bij Super Mario Odyssey de opeenvolgende levels precies goed getimed waardoor de game veel plezier geeft. Bij het maken van deze game was Shigeru Myamoto, de bedenker van Mario, voor het eerst niet de producer, maar de creatief directeur. Yoshiaki Koizumi produceerde Super Mario Odyssey. In Mario’s wereldreis komen de oude games weer terug. Soms verdwijn je in een muur om Mario eventjes tweedimensionaal te spelen. Net als vroeger. Daar kom je verrassende elementen tegen, zoals een heuse dinosaurus.

Ook deze Mario-game spreekt alle basisschoolkinderen aan. Jonge spelers lopen heerlijk rond, oudere kinderen worden uitgedaagd om de nieuwe mogelijkheden met Cappie te ontdekken. De allerjongsten kunnen het verslaan van de slang en de draak in een duistere, nachtelijke stad best eng vinden. Extra leuk is het samenspelen. De een is Cappie en de ander Mario. Goed overleg is dan wel belangrijk, maar ­samen is het verslaan van de eindbazen wel een stuk makkelijker. Voor ouders zijn de tekstuele grappen vermakelijk en de puzzels uitdagend.

Super Mario Odysseyblazen of schudden
De game maakt goed gebruik van de mogelijkheden van de spelcomputer Switch. Soms moet je blazen of schudden om het juiste effect te krijgen. Het is heerlijk om makkelijk te switchen tussen spelen op de tv en spelen in de ­tabletstand. De besturing kan zowel via de ­controller als via de handzame joy-cons. In de tabletmodus werkt het schudden niet prettig omdat je beeld meeschudt. Nog een puntje dat het feest van Super Mario Odyssey spelen stoort: het is onhandig dat ­Mario een enkele keer buiten beeld verdwijnt als hij langs een richel loopt. En het is jammer dat zo’n goede game alleen op de Switch uitkomt, voor zover nu bekend. Maar Nintendo heeft al een Mario-game op Android- en Apple-tablets uitgebracht. Wie weet gaat Super Mario Odyssey ook die kant op. Super Mario Odyssey is een feest om te spelen, voor zowel jong als oud.

Super Mario Odyssey
Nintendo, Switch, adventuregame, € 59,99 7+