18+, OS X, PC, PS3, Xbox 360

30 april 2013

Verantwoordelijkheid en vergeving in Bioshock Infinite

Bioshock Infinite
Bioshock Infinite

Vergeet The Matrix, vergeet Inception, welkom in de vliegende stad Columbia en haar wrede profeet Comstock.

Bioshock Infinite is ongetwijfeld een van de beste spellen ooit gemaakt. Vanwege een van de meest complexe verhaallijnen uit de moderne geschiedenis. ‘Wie niet gedoopt wordt en zijn zonden laat wegwassen, zal het nieuwe Eden niet binnengaan’. Bioshock Infinite is een hybride tussen een shooter en een roll playing game (RPG), zoals zijn voorganger Bioshock of bijvoorbeeld Fallout 3 en Dishonored. De echte rijkdom van het spel ligt echter in de grote variëteit aan maatschappelijke thema’s en de ultragecompliceerde verhaallijn.

De bwcombat_ONLINEspeler komt in de persoon van Booker DeWitt, een verlopen detective, terecht in een vliegende stad met de naam Columbia in het jaar 1912. De stad is gebouwd in opdracht van de Amerikaanse regering om overal ter wereld te kunnen laten zien hoe geweldig goed en machtig Amerika nu eigenlijk wel is. De inwoners van Columbia aanbidden dan ook onbekommerd ‘de H. Jefferson, Washington en Franklin.’ Voor de speler Columbia kan binnengaan, moet hij gedoopt worden volgens dat speciale Amerikaanse geloof.

twist

De stad wordt bestuurd door een profeet met de naam Comstock, type dominee-met-lange-witte-baard. De religie die hij predikt is een evangelisch aandoend christendom gecombineerd met goddelijk geautoriseerd racisme en klassedenken. Voor blanke welgestelden hebben Comstock en zijn God in Columbia het nieuwe Eden geschapen. Maar voor wie zwart en arm is, is het vliegende eiland een diepe put. ‘God is genadig en barmhartig,’ aldus Comstock. ‘Maar ik ben slechts een profeet, dus ik hoef het niet te zijn.’

De gokkende en zuipende Booker DeWit moet zijn schuld afbetalen door de dochter van de profeet Comstock naar New York te brengen. Deze volwassen vrouw wordt vereerd als ‘het lam Gods’ en gevangen gehouden in een enorm standbeeld van een aartsengel. Het eerste deel van het spel zit tjokvol verwijzingen naar de christelijke traditie, maar dan met een twist.

compilatie
Elizabeth in Bioshock Infinite
Elizabeth in Bioshock Infinite

In het tweede gedeelte focust de game zich meer op de psychologische band tussen Booker en Elisabeth, de dochter van de profeet. Via kleine doseringen van achtergrondinformatie over De Witt, weet je genoeg om door te willen spelen, maar altijd te weinig om te snappen hoe het zit. Elisabeth volgt je het grootste deel van het spel maar je hoeft niet te babysitten.

Als de speler horden vijanden aan het neermaaien is, loopt ze niet in de weg maar zoekt zij naar bruikbare spullen die ze toewerpt. De epiloog is bijzonder lang en je zit als speler een aantal keren flink met je ogen te knipperen. Zelden heb ik meer plotwendingen achter elkaar gezien, en

een vooreen geloofwaardig. Op YouTube staat een drie uur lange compilatie van het verhaal. Het is dan ook een bioscoopfilm waardig.

keuzes

Highres_Screenshot_6Op het eerste gezicht kun je denken dat de game een (overigens terechte) kritiek is op de voor Europeanen vreemde mix van Amerikaans patriottisme en christendom. Maar bedenker Ken Levine mikt hoger. Hij filosofeert over de grondstructuur van het bestaan van de kosmos. Levine speelt met dimensies, tijdlijnen en alternatieve realiteiten die onderling met elkaar verbonden zijn.

Dit levert echter geen fatalisme op noch het soort vrijheid-blijheid zonder enige vorm van verantwoordelijkheid. Integendeel. Levine maakt duidelijk dat ieder mens te allen tijde verantwoordelijk is voor zijn eigen leven en de consequenties die voortkomen uit de keuzes die hij maakt. Tegelijkertijd laat Bioshock Infinite ruimte voor bekering en vergeving.

complex

Vergeving (redemption) is zelfs het existentiële hoofdthema van deze game. En wie denkt dat dopen slechts een onschuldig ritueel is, wordt in deze game fijntjes herinnerd aan de oersymboliek ervan: sterven en weer opnieuw gaan leven. Bioshock reikte tot de eredivisie van de game-industrie met een knap commentaar op het superkapitalisme, een geweldige gameplay, bizarre verhaalwendingen en overtuigende personages.

patriotfight_ONLINEMet dit nieuwe deel Bioshock Infinite verlegt Levine de grenzen van zijn vakgebied nog verder. Bioshock Infinite slaagt op alle fronten: goede graphics, intuïtieve besturing, een rustig opgebouwde leercurve, een uitstekende compagnon en een complex, maar overtuigend verhaal.

★★★★★

Bioshock Infinite

2K games, PS3, Xbox 360, PC, 18 jaar en ouder, vanaf € 49,95

geweld ★★★★★

Shooter/role playing game

Auteur: Frank Bosman

Ook verschenen op www.nd.nl, www.goedgezelschap.eu, goedgelovig.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.