18+, PC, PS4, Xbox One

16 december 2018

Hitman 2: goed nadenken

Hitman 2 is een goed uitgewerkt sluipspel waarin de speler goed moet nadenken, maar waar de speler ook even óver moet nadenken.

In menig videogame is de held voorzien van meer kracht dan de tegenstanders en zijn wapens en munitie in overvloed aanwezig. Maar niet in Hitman. Deze serie van de Deense ontwikkelaar IO Interactive betreedt ook in haar zevende game een andere weg. Hoofdpersonage Agent 47 gaat altijd op zoek ergens in een uitgebreide locatie naar een doelwit dat geëlimineerd moet worden. Het is aan de speler hoe ze dat doet.

doelwit

Hitman 2Aan het begin van elke missie wordt uitgelegd wat het doelwit in kwestie allemaal bekokstoofd heeft en waarom deze gedood dient te worden. Bij de vrijheid die het spel biedt, is het mogelijk om de frontale aanval te kiezen. Dit maakt het spel voor de speler moeilijker dan het al is. De wapens en munitie liggen niet bepaald voor het grijpen en de speler is niet onmenselijk sterk.

Een vuurgevecht is, in theorie, een optie, maar niet hoe het spel gespeeld dient te worden. De Hitman-serie kenmerkt zich door de stealth-speelstijl.  Besluip de bewakers, verras ze uit onverwachte hoek om bij je doelwit te komen. Je kan bijvoorbeeld mensen ergens in een hoekje bewusteloos te slaan om vervolgens hun kleding aan te doen om zo toegang tot een andere ruimte te krijgen.

Slimme bewakers

Hitman 2De mensen zijn slim, oplettend, en buitengewoon achterdochtig. Dat maakt de missies lekker uitdagend. Zelfs met een goede vermomming zijn er bewakers die weten wie zij in dienst hebben en dus dat jij daar niet bij hoort. Wie lichamen onopgeruimd achterlaat, loopt het risico dat de bewakers dat zeer vlot ontdekken. Daarna gaan ze actief op zoek naar de dader. Dit laat zien dat het spel de speler in de richting van de stille en onopvallende aanpak stuurt.

minpunten

Oftewel: De gewelddadigheid die men zou verwachten bij een spel met een dergelijke titel valt in principe mee. De speler krijgt zelfs minpunten bij het omleggen van ieder persoon die geen doelwit is. De game spoort dus de speler tot het uiterste aan om zo ongezien mogelijk te de klus te klaren en niemand om te leggen behalve de target zelf. De missies zijn enorm groot en tot de nok toe gevuld met mogelijkheden voor het behalen van het doel. Na elke keer voltooien kan het level nog een keer gespeeld worden met extra hulpmiddelen of uitdagingen.

Licht dubieuze denkwijze

Hitman 2En daar komt een drempel voor het spelen van Hitman om de hoek: deze stealthgame vraagt wel een licht dubieuze denkwijze van je: je wordt gevraagd om te bedenken hoe je iemand kan vermoorden. De setting van de missies bieden legio mogelijkheden. Spellen als Dishonored hebben een optie om niet te moorden, maar het doelwit door een reeks handelingen onschadelijk te maken. Als die optie er ook in had gezeten, was de insteek van het spel wat minder obscuur dan nu het geval is met Hitman 2. Toch is de speler tijdens de game meer bezig met het uitvogelen hoe hij/zij ongezien langs bepaalde bewaking kan komen. Het spel richt zich echt op het tactisch sluipen en in dat opzicht staat dit spel als een huis: het voltooien van een missie zonder ontdekt te worden geeft veel voldoening.

De focus op het sluipen, de grootte van de missies, en de herspeelbaarheid maken dat Hitman 2 goed in elkaar steekt. De onderliggende denkwijze is echter wat dubieus. In Hitman 2 is de stealth-speelstijl erg goed uitgewerkt. De speler is vooral bezig met ongezien blijven, tegenstanders verrassen en het ontdekken van verborgen in- en uitgangen. Daarmee is de game een aardige variatie in een de gamewereld waar supersterke helden wel heel makkelijk winnen.

Hitman 2

IO interactive, PS4, PC, Xbox one, actiegame, 18 jaar en ouder

https://www.hitman.com/

Beoordeling: ***00

Auteur: Joël Mulder

Dit artikel gaat verschijnen in het Nederlands Dagblad.