18+, PC, PS4, Xbox 360

26 februari 2015

Genoeg te kiezen in Far Cry 4

De game Far Cry 4 biedt een woud aan morele keuzes. Het spelen van de game wordt daardoor een betekenisvolle belevenis.

Hoofdpersoon Ajay rouwt om het verlies van zijn moeder. Hij wil haar as een laatste rustplaats geven in Karat. Hier woedt een jarenlange strijd tussen de wrede koning Pagan Min en de rebellen van het Gouden Pad. Onwillig wordt Ajay betrokken bij de rebellen, omdat zijn vader onder hen een leidende rol had. De rebellen zijn verdeeld tussen de nietsontziende strijdster Amita en de voorzichtigere Sabal. Amita wil met harde hand doordrukken en zo snel mogelijk een overwinning halen, ten koste van veel slachtoffers. Leider Sabal is voorzichtiger, maar de strijd duurt daardoor langer. Ajay moet kiezen.

dilemma’sFar Cry 4

Far Cry confronteert spelers constant met dilemma’s. Als Ajay de voorzichtige lijn volgt, ontmoet hij wanhopige achterblijvers van gegijzelde familie die haarfijn hun nood uitleggen. Toen Ajay zelf voor dood werd achtergelaten, zou Amita hem niet helpen; dat zou de strijd niet direct ten goede komen.

Ajay moet kiezen tussen defensieve of aanvallende kwaliteiten. Een missie als ‘verover de wachtpost’ is op verschillende manieren op te lossen. Sluip bijvoorbeeld achterom en verras de tien grenswachten een voor een met de kruisboog, als ze tijdens hun ronde net uit het zicht van de anderen zijn. Of laat de bewakers vluchten, door een op hol geslagen olifant dwars door de hoofdstraat te laten stampen. De wilde dieren kunnen Ajay trouwens ook aanvallen. Uitkijken, dus.

karakter

De verschillende personages hebben echt karakter. Ze praten over hun twijfels en hun onderlinge rivaliteit. De mimiek in het gezicht en de houding van de karakters kloppen met de situatie. Het intrigerende verhaal speelt zich af in een prachtige omgeving. Ook humor speelt een rol. ‘Volg je die op Twitter?’, wordt bijvoorbeeld aan Ajay gevraagd.

Koning Min druipt van wreed cynisme in het manipuleren van zijn volgelingen. Twee westerlingen schieten, zodra Ajay binnenkomt, ineens rechtop en gaan bidden. Eigenlijk hebben ze meer interesse in geestverruimende middelen. Ook dan moet Ajay kiezen tussen de visies van Sabal en Amita. ‘Moet de nieuwe staat beginnen met een moreel bankroet door in de drugshandel te gaan? Of met een letterlijk bankroet door dat niet te doen?’

Er is geen zwart en wit. De karakters bieden zowel goede als kwade richtingen. De wapenhandelaar is een kletsgrage reli-fanaticus die strooit met christelijke praatjes; hij is een lelijke dissonant. Sabal laat zich inspireren door oosterse religies, iets wat sowieso veel terugkomt in Far Cry, maar hij wordt uiteindelijk ook gewelddadig. Amita probeert de bevolking te dwingen voor haar te kiezen.

Spelen alsof dit het zoveelste schietspel is, lukt nauwelijks, omdat de game zelf wijst op de consequenties van het geweld, zowel linksom als rechtsom. Tijdens deze emotioneel geladen game ontdekt de speler wat voor hem nu echt belangrijk is. Dat maakt de game tot een betekenisvolle ervaring. Far Cry kent zeker zes verschillende einden, al naar gelang de speler kiest. Bijvoorbeeld de optie om je er niet mee te bemoeien, maar dan is de game binnen een half uur afgelopen.

Far Cry 4Far Cry 4
Ubisoft, PS4, XBox 360, pc, vanaf € 60, 18+

far-cry.ubi.com

auteur: Marieke Westerterp
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Nederlands Dagblad