18+, PC, PS3, Xbox 360

17 december 2013

Dishonored – De geweldloze weg

Bijna alle grote games die uitkomen hebben een 2 of een 3 achter hun naam staan: Far Cry 3, Doom 3, Battlefield 3, Mass Effect 3, Assassins Creed 3, Halo 4 en er zijn er nog meer te noemen. Een compleet nieuwe game zoals Dishonored valt dus op.

Ik kies ervoor de game zonder dodelijk geweld te spelen. De game stimuleert dat zelfs enigzins. Als je elk level als ‘ghost’ speelt, krijg je daarvoor een minder hoog chaos-level en dat heeft effect op de afloop van het spel. Een ‘ghost’ is iemand die niet eens door de bewakers gezien wordt. Je hebt daarvoor een speciaal wapenarsenaal: De stealth-modus laat je ongezien om hoekjes kijken.

Bij de niet-dodelijke aanval grijp je de tegenstander van achteren rond de keel waardoor hij bewusteloos raakt. Je kunt met de kruisboog verdovingspijltjes schieten. Je kunt een windhoos gooien of een stel ratten sturen. Daarnaast kun je jezelf over korte afstand teleporteren of een dier bezetten om andere ingangen door te kunnen. Al met al veel mogelijkheden om ongemerkt langs je tegenstanders te komen (ook voor de niet-pacifistische speler overigens).

keizersdochter gegijzeld

In Dishonered speel je Corvo, een strijder die probeert de stad Dunwall te redden van de Grote Plaag waardoor veel mensen overlijden. Als hij na een buitenlandse missie de keizerin op de hoogte brengt, wordt de keizerin vermoord, haar dochter gegijzeld en Corvo in de cel gegooid als zijnde de moordenaar. Hij ontsnapt met hulp van buitenaf. Daarna wordt Corvo de belangrijkste strijder van de rebellen om de gegijzelde dochter te vinden en keizerin te maken. Hij moet de nieuwe leiders uitschakelen en zo mogelijk wordt Dunwall gered van de Grote Plaag.

Die plaag was in de 17e eeuw in Londen, maar de architectuur in de game lijkt meer op het stadse industriële Engeland van een of twee eeuwen later. Je speelt ook met elektrische velden en het sturen van elektrische circuits, dit alles aangedreven door walvisolie, een recente ontdekking. De robotachtige steltenlopers vind ik echt enorm uit de toon vallen. De tussenfilmpjes van deze 18 plus shooter zijn erg realistisch en bedoeld voor de sterke maag. Arkane studios bouwt de spanning goed op met gebruik van filmtechnieken in een enerverende muzikale omlijsting.

eureka

Het pacifistisch gamen maakt Dishonored tot een grote, spannende zoektocht. Zelfs als je de opdracht krijgt iemand te elimineren, is er een geweldloze oplossing aanwezig. Ik kan de flessen kapot gooien, zodat de bewakers de verkeerde kant oprennen. Ik kan onder het oog van de bewakers doorzwemmen. Ik bestudeer wat de bewakers doen, herken het patroon en probeer een paar keer bewakers te besluipen als hun collega’s lang genoeg niet zijn kant opkijken. Het is wat nep dat het de militairen niet opvalt dat een van hen verdwenen is in de tijd dat ze hun rondje liepen, maar goed. Merken de bewakers me op, dan ga ik niet het gevecht aan, maar laat me in elkaar slaan en begin het level opnieuw.

Wat een ‘eureka’-gevoel als je ontdekt hoe je het level geweldloos overleeft. Daar staat tegenover dat het best geduld kost om een level zo vaak opnieuw te proberen tot het lukt, terwijl het pistool in mijn handen mij een snelle afhandeling garandeert. Een enkele keer heb ik niet genoeg geduld in mijn wijsvinger en schiet ik mijn weg door het level. Dat schiet lekker op, maar de geweldloze weg geeft mij meer voldoening en het duurt veel langer voordat je klaar bent met Dishonored. Heerlijk dat Bethesda Softworks zo’n alternatieve weg heeft ingebouwd.

Op 19 december verschijnt een uitbreiding van de game in Europa.


Dishonored

Bethesda Softworks, PC, x360, PS3, 18 jaar en ouder, First person shooter

Waardering: ★★★★✩
Geweld: ✩✩✩✩✩ | Afhankelijk van speelstijl

Website Dishonored

Auteur: Marieke Westerterp
Eerder verschenen op: nd.nl