16+, PS3, PS4

3 mei 2018

Persona 5: geslaagde combinatie van sim en jrpg

Het duurt meer dan 120 uur voordat de game Persona 5 tot een climax komt. Dit bijzondere Japanse rollenspel vraagt dus om een grote tijdsinvestering. Gelukkig krijgt de gamer daar een kleurrijk en prikkelend avontuur voor terug. In het vijfde deel van deze gamereeks is de formule dusdanig geperfectioneerd dat het een van de beste roleplayinggames ooit is geworden.

In Persona 5 is de speler een jongen die verhuist naar Tokio nadat hij valselijk is beschuldigd van een geweldsdelict. Tijdens zijn ­proeftijd wordt hij op school met argusogen bekeken. Hij raakt bevriend met andere buitenbeentjes. Ze ontdekken dat ze Persona kunnen oproepen. Dit zijn manifestaties van hun psyche, een concept geleend uit de ­jungiaanse psychologie. Met deze Persona kunnen ze inbreken in de gedachtewereld van personen die zich schuldig maken aan een van de zeven klassieke hoofdzonden. Diep binnen zo’n gedachtewereld ligt een schat die een bepaald verlangen symboliseert. Het doet denken aan Mattheüs 6:21-31: “Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.” Bevrijd van deze vervormde verlangens vindt er een hartsverandering plaats bij de schurken.

hinderlaag
In deze psychewereld wordt bij de gevechten beurtelings een stoot uitgedeeld, zoals in de oude Final Fantasy-games. Hoe sterker de dagelijkse vriendschappen zijn, hoe meer kracht en mogelijkheden een speler krijgt in de strijd. Sluipend door kerkers loont het om vijanden te verrassen vanuit een hinderlaag. Dit levert een gevechtsvoordeel op. Veel monstertypes hebben een zwak voor bepaalde aanvallen. Wanneer de speler die gebruikt, levert het een extra beurt op. Als alle vijanden op hun zwakke plek zijn geraakt, ontketent het team een verwoestende all out attack. In dit gestyleerde Japanse tekenfilmgeweld worden zowel wapens als bijzondere krachten ingezet. Het is niet bloederig, wel gewelddadig. De gevechten kennen een heerlijk tempo. Als er toch sleur dreigt omdat een vijand geen uitdaging meer is, kan met een sneltoets een versneld gevechtsverloop worden ingeschakeld.

Het is onmogelijk om tijdens de eerste keer alles van de game te zien. Niet alleen het onrecht moet worden bestreden, maar er zijn ook schoolexamens en buitenschoolse activiteiten om aan deel te nemen. Alle opgedane vaardigheden en Persona kunnen mee in een nieuw spel en dan kom je sterkere eindbazen tegen.

geslaagde combinatie
De verhalende scènes duren minutenlang maar gelukkig zijn de personages boeiend. Er wordt vrij overvloedig geput uit mythologie, occulte symboliek en wereldreligies om het verhaal te vertellen. Halverwege de game zakt het verhaal wel wat in om tegen het einde naar een indrukwekkend crescendo toe te werken. De Persona-games mixen sinds het derde deel het rollenspel met een sociale simulatie. Een geslaagde combinatie. Persona 5 won niet voor niets de hoofdprijs in de categorie beste rollenspel bij de laatste The Game Awards.

Persona 5Na acht jaar ontwikkelen is dit spel zowel op de spelcomputer PS3 als zijn opvolger PS4 uitgebracht. Persona 4 eist niet het uiterste van de grafische vermogens van de PS4. Wel heeft de game een indrukwekkende art direction. Van de menu’s tot de gevechten, het oogt als een Japanse animatiefilm van hoge kwaliteit. Het echt bestaande Japanse treinstation Shibuya Station en de elektronicawijk Akihabara spatten van het scherm. Elke kerker heeft een fantasierijke eigen smoel. Op de achtergrond is een jazzy soundtrack te horen die tijdens de gevechten treffend opzwepend is.

Persona 5
Atlus. PS3, PS4, vanaf € 29,99 16+

Beoordeling: ★★★★✩

atlus.com/persona5

Auteur: Samuël Gerrets
Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad.