16+, PS3

3 december 2013

inFamous 2 – Geweld & moraal

‘Moraliteit, geweten en vrijheid van keuze staan centraal in nieuwe game’, zo ronkt de kop van het persbericht dat inFamous 2 aankondigde. Dat schietspel moeten we testen.

Cole is een superheld óf antiheld met elektrische krachten. Wat hij is, bepaal je zelf door de manier waarop je speelt. Je moet nieuwe krachten opdoen om uiteindelijk het beest te verslaan dat oprukt naar je stad; daarom kies je de missies van geheim agent Kuo of rebel Nix. De goede Kuo staat voor orde en rechtvaardigheid en de slechte Nix gaat voor chaos en vernietiging. Als je de ene kiest, vervalt de andere missie. De keuze wordt scherp gesteld: ‘We nemen er zoveel mogelijk te pakken’, stelt Nix voor. Kuo: ‘Dat kan je niet maken, man.’

Daarnaast heb je het aan de stok met de plaatselijke machthebber Bertrand, zijn militia en moeilijk verslaanbare monsters. In het spel wordt vaker een keuze tussen goed en slecht gevraagd: zo kun je gewonde militieleden vastbinden met elektriciteit of hun levensenergie opzuigen om sterker te worden (daarbij zie je even het skelet oplichten). Bij het stoppen van een gijzeling kan je de omstanders wel of niet ontzien. Beide acties hebben gevolgen voor je karma, waarmee je extra krachten vrijspeelt, zoals groepsgenezing. Het is dus handig om door te gaan op je goede of slechte weg. Maar wat beslis je als je in het moeras energie nodig hebt om te overleven en er een gewonde militiesoldaat voor je ligt?

Wat doen de morele keuzes met het schietspel? De leeftijdskeuring is er niet voor niks; het is geen spel voor kinderen. De game draait vooral om de spanning, of je de schietpartij wint of verliest. De beelden zijn niet heel schokkend; wel is er wat verbaal geweld. De morele keuze maakt dat je zelf kan variëren in hoeveel geweld je gebruikt zonder dat je voortgang in het spel in het gedrang komt. Het is prettig dat je het spel zo voor een gedeelte op je eigen wijze kunt invullen en spelen. Je wordt niet gedwongen tot onnodig geweld. Zelf ben ik geen fan van games waarbij je met extra krachten de grote vernietiger speelt. De goede, rechtvaardige superheld spelen vind ik een stuk leuker. Aan het eind presenteert Sony en Sucker Punch Productions je een levensles, hoe de keuzes in het gebruik van geweld je uiteindelijk zullen vormen


inFamous 2

SuckerPunch, PS3, 16 jaar en ouder, vanaf 40 euro

Waardering: ★★★★✩
Geweld: ★★★★✩

website inFamous

Auteur: Marieke Westerterp

Eerder verschenen op: nd.nl