16+, PC, PS4, Xbox One

1 november 2019

Gamerecensie: Rondvliegen in een prachtig robotpak met technische mankementen

Nadat het een aantal keren is uitgesteld, is het nu dan toch echt zover: Anthem is speelbaar voor het grote publiek. Na lang wachten mag de ­gamer eindelijk in zijn robotpak kruipen en de mensheid beschermen tegen kwade krachten.

Anthem vindt plaats in een fictionele wereld die is geschapen door goden, genaamd shapers. De shapers hebben de aarde verlaten, maar wel een deel van hun goddelijkheid achtergelaten in relikwieën. Die bevatten een mysterieuze kracht genaamd ‘The Anthem of Creation’. The Anthem kan door de afwezigheid van de shapers ongeremd zijn gang gaan, met alle gevolgen van dien. Want angstaanjagende monsters betreden de wereld en maken het leven van de mensheid zuur. Om weerstand te bieden heeft de mensheid de javelins ontwikkeld; grote gepantserde robotpakken, voorzien van een groot arsenaal aan wapens. Het is aan de freelancers, de bemanning van de robotpakken, om de mensheid te beschermen.

In de beginfase van het spel kan de speler één van de vier verschillende javelins uitkiezen die speelbaar zijn in Anthem. Ieder robotpak heeft zijn eigen specialiteiten en speelstijl. Als kersverse freelancer, gestationeerd in Fort Tharsis, krijgt de speler opdrachten aangereikt van de inwoners. Deze opdrachten zijn helaas nogal eentonig en niet erg origineel. Bijvoorbeeld het escorteren van bewoners, het opsporen van een vermist persoon of het beschermen van een basis als die wordt aangevallen door monsters. Gelukkig kunnen deze opdrachten via internet met vrienden gedaan worden en dat maakt Anthem een stuk leuker.

Niet alleen de burgers van Fort Tharsis vragen veel aandacht van de freelancers. Ook The ­Monitor kan niet genegeerd worden. Aan het begin van het verhaal wil deze leider van een militaristische fractie, genaamd Dominion, de kracht van The Anthem in eigen handen krijgen. Na het vertrek van de shapers is een machtsvacuüm ontstaan, waardoor The ­Monitor zijn zoektocht naar de kern van The ­Anthem intensiveert. Hij verwoest iedereen die hem probeert tegen te houden. De speler krijgt de taak The Monitor te verslaan en The Anthem te stabiliseren. Het verhaal wordt toegelicht met mooi vormgegeven filmscènes, waarin de hoofdpersonages geloofwaardig naar voren ­komen.

Maar helaas vindt het overgrote deel van de dialoog met de hoofdpersonages tijdens de missies plaats via de radio, wat de interactie een stuk minder persoonlijk maakt en niet erg interessant om te volgen. De mogelijkheid om de verhaalmissies samen met vrienden te ­spelen maakt veel goed, maar zorgt ervoor dat het verhaal slechts een bijrol vertolkt in de speelervaring.

mankementen

Anthem is een spel met zowel positieve als negatieve uitschieters. Het spel kampt met een aantal technische mankementen die afdoen aan het speelplezier. Anthem liep tijdens onze speelsessies meerdere keren vast en we moesten vaak wachten tot het spel geladen was. Na een aantal updates zijn deze problemen grotendeels verholpen, op de wachttijd na. Daarnaast heeft het verhaal in zijn opzet veel ­potentie maar mist het de broodnodige diepgang om echt een onuitwisbare indruk achter te laten. Het samenspelen met vrienden is daarentegen erg vermakelijk en maakt veel goed, al ontstijgt Anthem hiermee niet de middelmaat.

Het gevoel van een gemiste kans voert uiteindelijk de boventoon bij Anthem. Desalniettemin hopen wij op een tweede deel, want samen met je vrienden rondvliegen in een hightech robotpak blijft erg leuk om te doen!

Anthem

Bioware, PS4, PC, Xbox one, scifi-adventure, vanaf € 50 16+

Beoordeling: ★★★✩✩

www.ea.com/en-gb/games/anthem

Auteur: Daan de Kroon

Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad