12+, PC

10 februari 2017

Theologische bliksemflitsen in Civilization VI

Wat als de volledige geschiedenis in een game zou passen? Onmogelijk natuurlijk, maar de gamereeks Civilization doet al sinds 1991 een poging. Nu ligt de zesde strategiegame in de winkels met als uitbreiding een grotere rol voor de verspreiding van religie.

In Civilization VI kiest de speler een land bij de start van elk potje. Het doel is om dit land door de verschillende tijdperken heen te helpen groeien. Dit doet de speler door het maken van moeilijke keuzes.

Het start al bij de locatie van de eerste stad. Later komt daar onder andere het onderzoeken van specifieke technologieën bij, maar ook het bouwen van een leger en het starten van een religie. Elk land dat meespeelt, krijgt om de beurt een kans om acties te doen. Hierdoor is Civilization VI een spel waarbij goed nadenken veel belangrijker is dan snel handelen.

religieuze overwinning

Met de juiste keuzes kan de kleine stam uitgroeien tot een wereldmacht. Mooi is dat spelers op verschillende manieren kunnen winnen. De grootste worden kan uiteraard via militaire macht door steden te veroveren. Toch is een overwinning op wetenschappelijk, cultureel of zelfs religieus vlak veel interessanter.

bliksemschichten

In dit zesde deel is religie belangrijker dan ooit. Een religie bestaat in de game uit een naam, symbool en enkele bonussen voor het land, zoals betere landbouw of hogere productie. Via missionarissen kan de opgezette religie naar de steden van andere landen worden verspreid. Zodra meer dan vijftig procent van de burgers bekeerd is, heeft de speler een stad voor zich gewonnen. Helemaal nieuw zijn de ‘theologische gevechten’. Met heilige boeken in de hand worden door apostelen bliksemschichten van bovenaf opgeroepen. Het is een wat ongelukkige visuele representatie van een theologische discussie. De andere grote verandering is de manier waarop steden groeien. In de vorige delen bleven steden klein en was de natuur eromheen beschikbaar voor landbouw en mijnbouw.

Nu moet de omgeving deels gebruikt worden voor uitbreiding van de steden. Hierdoor is er minder ruimte voor bijvoorbeeld voedsel en natuur. Deels als commentaar op hoe de mensheid met de aarde omgaat, maar ook een manier om de speler voorzichtig na te laten denken over de uitbreiding van de steden.

Elke stad moet zo gespecialiseerd worden tot bijvoorbeeld een toeristische hotspot of tot broedplaats van wetenschappelijke vernieuwing.

irrationeel

Het grootste nadeel van Civilization VI is dat de computergestuurde tegenstander irrationeel kan handelen. Is Griekenland of Frankrijk op het ene moment een bondgenoot, wordt hun zonder duidelijke reden in de volgende beurt de oorlog verklaard.

De makers van de game sturen via updates aanpassingen voor dit systeem, waardoor de landen in de loop van de tijd realistischer zullen reageren.

De echte kracht van de game laat zich echter pas zien als er samen met andere spelers gespeeld wordt. Iedereen heeft een eigen manier van winnen. Met elkaar wordt er in elk potje een vreemde alternatieve geschiedenis geschreven.

Sid Meier’s Civilization VI

TakeTwo Interactive. pc. strategiegame. 12+
Beoordeling: ★★★★★

civilization.com

Auteur: Erwin Vogelaar
Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad.