12+, PC, PS4, Switch, Xbox One

23 april 2020

Darksiders

https://darksiders.com/

Darksiders Genesis speelt zich af voor het begin van de gameserie waarbij de tere balans tussen hemel en hel verstoord dreigt te worden door Lucifer, de demonische hellekoning.

De vier delen van de gameserie Darksiders volgen telkens een van de ruiters van de Apocalyps, die om onbekende reden veel te vroeg is losgebarsten. In deel één volg je War (Oorlog), die door een hemels gerecht onterecht wordt beschuldigd van het verbreken van het zevende zegel. In deel twee volg je Death (Dood), die erop uit rijdt om de naam van zijn broer te zuiveren. In het derde deel kruip je in de huid van Fury (Furie), de mensenhatende zus van het gezelschap met bijbehorend bad temper. Darksiders Genesis begint voor die drie delen en je volgt de broers Death en Stife, de vierde ruiter die nog geen eigen game heeft, die gezamenlijk een hels complot moeten ontrafelen.

De game speelt heel anders dan de vorige drie delen. De originele trilogie is first person, terwijl Genesis een isometrisch perspectief heeft, à la de Diablo-serie. Deze kijkhoek, die minder over de schouder is, zorgt voor meer afstand en ook een andere leeftijdskeuring: 12+ waar dat eerder 16+ was. Darksiders heeft een metroidvania-achtige opbouw: pas als je later in het spel nieuwe krachten hebt opgedaan, kun je bepaalde onderdelen van eerdere werelden ontsluiten en doorzoeken. Gelukkig is er een fast travel-systeem in de game, zodat je gemakkelijk tussen eerder gespeelde werelden kan reizen. De manier van vechten voelt – ondanks het nieuwe isometrische perspectief – vertrouwd aan, een feest van herkenning voor de oude fan en een mooie manier voor nieuwe spelers om in deze fantastische serie te stappen. Het voelt natuurlijk tof om te strijden in deze apocalyptische wereld en het kwaad aan te pakken.

pen-en-papierschema

Speltechnisch bestaat Genesis uit een combinatie van gevechten met hordes vijanden, een paar parcours-secties en nog wat simpele physics puzzles. Niets waar je niet met één of twee keer proberen doorheen komt. Ook is de dynamiek tussen de twee broers vermakelijk. Tussen de bedrijven door geven de twee commentaar op wat er in het verhaal gebeurt. War neemt zichzelf en de missie zeer serieus, terwijl Strife wel in is voor een geintje.

Dat betekent echter niet dat Genesis zonder gebreken is. Het grootste probleem is de bij tijd en wijle overstelpende hoeveelheid gevechtsopties die je min of meer tegelijkertijd in de gaten moet hebben. Je hebt meerdere munitietypes voor Strifes pistolen, meerdere bijzondere aanvallen en verdedigingen, meerdere types uitrusting, een tros aan magische krachten en een uitgebreid systeem van creature cores. En ik ga niet eens beginnen met uitleggen waar dat allemaal voor staat. Bovendien kan in de meerderheid van de gevallen slechts een van de twee spelkarakters iets gebruiken, zodat je steeds moet weten of je met Strife of War aan het spelen bent. Uiteindelijk moest ik een pen-en-papierschema maken om wijs te worden uit de bediening. Op zich geen probleem, maar erg intuïtief is het allemaal niet. Genesis is een action-rpg, geen strategiespel met bijbehorend handboek.

Al met al is Darksiders Genesis een leuke toevoeging aan een toch al interessante serie vol met verwijzingen naar de demonen en engelen van de christelijke traditie. Tegelijk begint de isometrisch action-rpg als formule wat sleets te worden. Eigenlijk heeft Genesis me vooral nieuwsgierig gemaakt naar een nog niet aangekondigd deel vier. De coole Strife, daar wil ik wel een eigen game van en dan liefst eentje die de hele serie waardig afsluit. Tot die tijd blijf ik Genesis spelen, hongerig naar meer.

THQ Nordic, action-rpg Genesis PS4, Xbox One, Switch, Stadia en PC, 12+ vanaf € 39,99

Dit artikel is eerder verschenen in Het Nederlands Dagblad