Achtergrond

8 november 2019

Zweten en calorieën verbranden door games te spelen

Is gamen een sport? Daar raakt men maar niet over uitgepraat. Toch kan niemand beweren dat sporten via games niet mogelijk is. Nieuwe virtualrealitybrillen blijken uitstekende fitness­apparaten. Ook Nintendo brengt een nieuwe sportaccessoire op de markt.
Gamen is meestal een luie aangelegenheid. Mentaal worden gamers wel geprikkeld, door de ­uitdagingen in het spel. Maar lichamelijk gebeurt er meestal niet veel meer dan snelle vingerbewegingen. Logisch, want games worden voornamelijk gespeeld om te ontspannen.

Toch zetten ze mensen ook aan tot bewegen. Zo zorgde de smartphonegame Pokémon GO er in 2016 voor dat we massaal wandelingen gingen maken om digitale beestjes te vangen. ­Opvolger Harry Potter: Wizards Unite heeft niet hetzelfde effect, maar dat betekent niet dat ­gamers gestopt zijn met bewegen.

Er wordt inmiddels namelijk steeds meer gesport via ­virtualrealitybrillen. Deze brillen houden bewegingen van de gebruiker bij, die rechtstreeks worden vertaald naar games. De bril Oculus Quest kan dat zelfs zonder dat er extra sensoren aan de muur nodig zijn. Camera’s in de bril kijken naar buiten en houden handbewegingen en de positie in de kamer bij.

Er zijn al indrukwekkende games voor de ­Oculus Quest verkrijgbaar. Met de bril op wordt de speler naar de meest fantastische ­werelden geteleporteerd. Maar dat niet alleen; de vr-bril blijkt namelijk onverwachts een uitstekend fitnessapparaat.

Met name de app BoxVR is effectief. In een virtuele boksschool komen gekleurde balletjes op de speler af. Die balletjes geven aan wanneer je moet slaan, bijvoorbeeld met een rechte slag of een uppercut. Dat wordt gecombineerd met bewegingen zoals squats voor een volledige work-out. Ook apps als Beat Saber en Dance Central zijn heerlijk om mee te bewegen.

Viro Move

Zeker als het weer buiten natter en kouder wordt, is het aantrekkelijk om binnen te sporten. De mogelijkheden van zo’n vr-bril blijven groeien met nieuwe apps, zonder dat er extra apparatuur nodig is. Dat is een groot verschil met een sportapparaat waar je vaak maar één oefening mee kunt doen.

Ieder moment kan bijvoorbeeld vr-game Viro Move uitkomen, waarin indrukwekkende graphics worden gebruikt om sporten speelser te maken. De speler krijgt virtuele zwaarden en pistolen in handen en al spelend bereik je een volledige work-out. Hoewel een vr-bril nog steeds een flinke investering is, zijn de mogelijkheden veelzijdig. Daardoor gaat het niet snel vervelen.

Dat het werkt, blijkt wel uit de hoeveelheid zweet en de hoge hartslag na een sessie virtueel sporten. Daar springen andere bedrijven weer slim op in door hygiënische accessoires voor vr-brillen te verkopen. Met een computer zo dicht op een zwetend voorhoofd, is dat geen overbodige luxe.

Ring Fit Adventure

Games hebben al een lange relatie met fysiek bewegen. Denk aan dansmatten voor ritmegames, maar ook de Balance Board van de Nintendo Wii. Dit apparaat leek op een weegschaal en hielp gebruikers op een speelse manier met afvallen en het doen van yoga.

Nintendo heeft nu de volgende fitnessaccessoire voor zijn spelcomputer Nintendo Switch klaar. Deze keer geen weegschaal, maar een fitnessring die met beide handen wordt vastgepakt. De Switch heeft twee losse gamepads. Daar wordt eentje van in deze ring gestopt en de ander in een band die om een been wordt gebonden. Door op de plaats te rennen, de ring in te duwen en squats te doen, wordt er in de game Ring Fit Adventure bewogen, gesprongen en gevochten.

Sporten met een plastic ring voor de televisie ziet er wel wat raar uit. Maar dat is met virtual reality ook het geval. Terwijl ik mij met een vr-bril op als een soepele bokser of danser voel, zal het voor iemand die meekijkt lijken alsof ik als een mafketel wild in de lucht aan het wapperen ben. Maar het werkt en dat is het belangrijkste.

Auteur: Erwin Vogelaar

dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad