Achtergrond

7 maart 2016

Verwachtingen waren te hoog voor game-industrie

UTRECHT – De hooggespannen verwachtingen rond de Nederlandse game-industrie zijn niet waargemaakt. Meer dan de helft van de gamebedrijven is klein en minder dan vier jaar oud.

Leidende figuren in de game-industrie spraken tot 2010 van een omzet van 375 miljoen euro en dat zou sterk groeien.

De sector blijft al vijf jaar lang hangen op een omzet van 115 miljoen tot 225 miljoen euro, zo laat de gamesmonitor van stimuleringsprogramma Growing Games zien. Het aantal gamebedrijven groeide van 320 naar 455, maar dat was minder dan verwacht. Daarbij stopten 110 bedrijven tussen 2011 en 2015.

Het aantal werknemers nam minder sterk toe, van 2730 naar 3030 personen. Meer dan de helft van de gamebedrijven is klein en minder dan vier jaar oud.

zeepbel

Gamesector blies eigen zeepbel op, zo kopte NRC next vrijdag. De aangeslagen Nederlandse game-industrie sprak die middag door over de resultaten van de gamesmonitor. De Amerikaanse game-expert Jane McConigal inspireerde de game-industrie met onder meer de hype cycle van Gartner: Na de hype, komt er een dip en daarna substantiële groei. ‘Het was een hooggespannen markt’, zegt Loren Roosendaal van gamebedrijf IC3D media uit Breda: ‘We zagen veel pump en dumpprojecten van bedrijven die ‘iets’ met games willen doen. Op projecten bouw je geen industrie.’ Voor bijvoorbeeld de zorgbranche is vier jaar te kort om een game uit te rollen.

game-diploma

Ook het onderwijsveld sprong in op de hype rond games. Intussen ontvangen er jaarlijks zestienhonderd studenten een game-diploma. ‘Jongens van zeven willen tegenwoordig gameontwerper worden. Het is verleidelijk door de onderwijsfinanciering om een technische opleiding om te katten naar game-design’, aldus Willem Jan Renger van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.

Zelf met een diploma gamedesign is het vak nog niet geleerd, zo laat de industrie weten. Roosendaal: ‘Wij stellen jaarlijks 12 tot 16 studenten een uur lang elementaire vragen. We hebben scheldende mensen gehad, of in tranen. “Wat weet ik nog weinig.” Daarna begeleiden we ze een jaar lang.’ < Auteur: Marieke Westerterp Dit artikel is eerder verschenen in Verwachtingen game-industrie waren te hoog