Achtergrond

8 november 2019

Sony en Microsoft gaan samenwerken. Zal de gamewereld over een jaar nog hetzelfde zijn?

Zal de gamewereld over een jaar nog hetzelfde zijn? Deze maand schokten Sony en Microsoft zowel vriend als vijand door een samenwerking bekend te maken, terwijl de markt rivaliserende spelcomputers van hen verwacht.
De twee strijdende partijen in de spelcomputeroorlogen van de afgelopen decennia hebben nu uitgesproken dat Sony gebruik kan maken van het Azure-cloudplatform van Microsoft. Het Playstation-personeel van Sony wist van niets en moesten gekalmeerd worden met de beloftes dat er niets gewijzigd was aan de spelcomputerplannen.

Het is gebruikelijk dat er elke vijf tot zeven jaar een nieuwe spelcomputer op de markt komt. Na zes jaar wordt er langzaam meer duidelijk over de nieuwe generatie gameconsoles, maar eigenlijk speelt vooral de vraag: gaan we nog wel een nieuwe Xbox of Playstation kopen?

De tijd dat je alleen op spelcomputers of op snelle pc’s kon gamen ligt achter ons. Alle gamebedrijven hebben de buiging gemaakt naar het kleine broertje van de game-apps op smartphones en tablets die de kas zo lekker spekken. Zelfs van Call of Duty komt een game-app uit.

Welke extra’s biedt de nieuwe generatie spelcomputers waarvoor consumenten een paar honderd euro op de toonbank leggen? Tot nu toe kochten mensen een spelcomputer voor een betere beeldkwaliteit, gebruiksgemak en virtual reality bij de Playstation. Maar misschien is gamen vanaf een cloudopslag via een snelle internetstream wel net zo plezierig en een stuk goedkoper dan gamen via de spelcomputer of pc. De fabrikanten van gameconsoles realiseren zich dat en zetten hevig in op het streamen van games.

snel genoeg

Sony heeft met Playstation Now al een vorm van games streamen en Microsoft ontwikkelt ook nog een eigen streaming-dienst Xcloud. De nieuwe samenwerking moet deze diensten ondersteunen. Google verraste de spelcomputerfabrikanten in maart door ineens cloud-dienst Stadia te tonen. Deze streamingservices moeten de beelden razendsnel doorsturen, zodat de gamer ongestoord kan spelen. Stadia lijkt snel genoeg te zijn. Sony heeft het wereldwijde netwerk van datacenters nodig om ook hoge snelheden te kunnen halen. Hoe dichter de gamer bij de cloudserver zit, hoe vlekkelozer de game-ervaring.

Sony lichtte onlangs een tipje van de sluier op over de nieuwe spelcomputer waaraan het bedrijf werkt. Deze vijfde generatie Playstation is veel krachtiger dan voorheen, met 8K-beelden in plaats van 4K. In een filmpje was te zien dat de ‘Playstation 5’ dankzij een SSD-harde schijf 7 seconden sneller klaar is met het tonen van beelden vergeleken met de Playstation Pro. Toch noemt Sony daarbij nadrukkelijk andere wegen om de kassa te laten rinkelen: ze gaat voor een naadloze ervaring via haar streamingservices en de mogelijkheid om games te spelen zonder een PS-spelcomputer te bezitten.

Ook maakte Sony bekend dat ze een afdeling opzet die films en tv-series gaat maken op basis van gameseries. In de rijke game-bibliotheek van Sony zitten verhalen en karakters die wellicht via een ander medium zorgen voor geld in het laatje.

En een nieuwe Xbox-spelcomputer van Microsoft? De tweede week van juni is traditioneel het moment voor dit soort gamenieuws. Dan laten alle gamebedrijven zich van hun mooiste kant zien tijdens ‘s werelds bekendste gamebeurs E3 in Los Angeles. Sony vertoont zich niet op de E3 dit jaar en de ‘Playstation 5’ komt niet in 2019 op de markt. Microsoft houdt wel een persconferentie. Kan Microsoft wel een spelcomputer tonen die het opneemt tegen games streamen?

Daarbij is het doorslaggevend via welke kanalen de grote games beschikbaar komen, want je hebt niks aan een platform of spelcomputer zonder succesvolle games. Ook dat bepaalt of de gamewereld dit jaar revolutionair gaat veranderen.

Auteur: Marieke Westerterp

Dit artikel is eerder verschenen in het nederlands dagblad