Achtergrond

8 november 2019

Project Scarlett; de nieuwe spelcomputer van Microsoft

De grootste aankondiging bij de E3 was de nieuwe spelcomputer van Microsoft. De nieuwe Xbox, die nu nog project Scarlettt heet, komt in de zomer van 2020.
Anders dan concurrent Sony was Microsoft wel aanwezig tijdens ’s wereld bekendste gamebeurs. In een presentatie liet de Amerikaanse techgigant zijn nieuwste speeltje zien: een vier keer krachtigere spelcomputer.

De specificaties van de nieuwe spelcomputer overtreffen de huidige standaarden. 8K-beelden vergeleken met 4K-beelden. En 120 beelden per seconde waar nu 60 beelden per seconde geldt als ‘goed’. Wat betekenen die cijfers?

Kort gezegd: je ziet minder goed het verschil tussen gefilmde beelden en getekende grafische beelden. Vooral bij golfjes in water of ­gezichten zie je vaak verschil. Met een hogere ­resolutie (8K) en meer beeld per seconden wordt je oog verwend met zoveel details dat het levensecht lijkt.

8K staat voor een beeldresolutie van 7680 x 4320 pixels. Dat is vier keer zoveel als 4K. Als je een spelcomputer hebt die 8K-beelden kan ­leveren, moet je ook een beeldscherm hebben dat dat kan tonen. Deze schermen zijn intussen op de markt.

Project Scarlett kan deze betere beelden leveren door een nieuwe chip van chipmaker AMD. Deze computerchip is vier keer sneller dan de huidige Xbox. Ook gebruikt project Scarlett een nieuwe generatie SSD (solid state drive). Een SSD is een verzameling geheugenchips en heeft geen bewegende onderdelen zoals de gebruikelijke hard disk drive (hdd). Daardoor zijn SSD’s sneller, minder warm en minder slijtgevoelig.

De AMD-chip en de SDD maken een framerate mogelijk van 120 beelden per seconden, waar nu 60 beelden per seconden al goed is. Hoe ­hoger de framerate hoe vloeiender de game oogt en hoe echter het beeld dus overkomt. Daarnaast zorgt een snellere spelcomputer ook dat gamers minder lang hoeven te wachten tot een game geladen is.

Halo Infinite

En welke games kun je dan in 8K-beelden spelen? In ieder geval Halo Infinite. Dit wordt de grote game die bij de lancering erbij zit. Halo is een sci-fi shooter waarin de Master Chief terugkeert; een supersoldaat met een groen geavanceerd robotpak en een helm met gouden glas. De korte verhaalvideo die gamestudio 343 industries al heeft losgelaten, laat zien dat de Master Chief ervoor kiest om niet weg te vluchten, maar juist de strijd aan te gaan om de wereld te redden.

Naast Halo Infinite heeft Microsoft dertien gamestudios die voor Xbox games maken. En er zullen allerlei games van onafhankelijke gamestudios bijkomen. In de vorige spelcomputeroorlog tussen Xbox en Playstation kreeg de Xbox veel kritiek omdat ze niet de goede spellen hadden. Dat moet bij Project Scarlettt anders. Microsoft heeft toegezegd om zo veel mogelijk oude games van de Xbox one X ook speelbaar te maken op de nieuwe gameconsole. Ook dit keer zullen de nieuwe games bepalend zijn voor het succes van de spelcomputer. Sony heeft al bekend gemaakt dat haar nieuwe Playstation 5 ook 8K-beelden en 120 beelden per seconde aankan.

cloudgaming

Nieuw aan de komende veldslag in de spelcomputeroorlog is de concurrentie: talloze bedrijven werken aan cloud-gaming wat spelcomputers in theorie overbodig zou maken. Google heeft met haar cloud-dienst Stadia de meeste roering veroorzaakt. Ook Sony en Microsoft werken aan abonnementsdiensten voor gaming in de cloud. De hamvraag is of de cloud-gamer ook een superieure beeldkwaliteit krijgt via de huidige internetverbindingen en internetabonnementen.

In 2020 wordt duidelijk of spelcomputers tot het verleden gaan behoren of blijvertjes zijn.

Auteur: Marieke Westerterp

Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad