Achtergrond

9 March 2018

Ouderen revalideren met hulp van games

SilverFit combineert games met gezondheid. Het Nederlandse bedrijf gebruikt games om revaliderende ouderen te enthousiasmeren om te blijven trainen.

Bij een revalidatie is het ideaal om mensen weer zelfstandig te maken. ‘Wij geven het behandelend team gereedschappen om die training leuker en intensiever te maken’, vertelt medeoprichter Joris Wiersinga van SilverFit. ‘Wij pakken die revalidatie-oefeningen en maken daar een spel van’, aldus Wiersinga. In een van de games moeten patiënten herhaaldelijk opstaan om cijfers op een digitale bingokaart af te strepen. Of door een beenbeweging te herhalen breng je een woestijn tot leven. Het spel biedt afleiding en daagt uit. De spelletjes lijken simpel en haast kinderachtig, maar daar ligt juist de uitdaging volgens Wiersinga: ‘Je moet jezelf heel erg inleven in wat iemand kan en niet kan. Dat is verschillend per persoon en per aandoening.’

mollen
Het bedrijf is in 2008 opgericht door Maaike Dekkers-Duijts, samen met Wiersinga. Zij wilde iets voor ouderen betekenen en hij heeft een achtergrond in games en bordspellen. Op een kleine zolder werd het eerste spelletje gemaakt, waarin de patiënt mollen wegjaagt door de juiste richting op te stappen. ‘Dat was razend populair’, vertelt Wiersinga. ‘Zodra ik het verpleeghuis binnenkwam, kwamen mensen op mij af om te vertellen wat hun highscore was. Mensen stonden in de lift te oefenen om tijdens de therapie de hoogste score te halen.’

Iemand traint met behulp van een game van SilverfitToen dacht het tweetal iets te pakken te hebben. ‘Dat zoiets simpels zo veel verschil kan maken in iemands leven is echt heel leuk.’ Inmiddels zijn er ruim 35 mensen werkzaam in het bedrijf en er wordt aan meer dan twintig landen geleverd. Op het hoofdkantoor in Woerden hangt een muur vol met grote foto’s van glimlachende ouderen die de games spelen. ‘Daar doen we het voor’, stelt Wiersinga.

In de toekomst gaat het bedrijf zich focussen op games voor meer doelgroepen. Onder andere voor mensen op de intensive care of mensen die nierdialyse ondergaan. Daarnaast is het plan om resultaten van de speelsessies in een duidelijk rapport te plaatsen, zodat therapeuten minder tijd aan administratie hoeven te besteden. Tevens experimenteert SilverFit met augmented reality voor mensen die een beroerte hebben gehad. Met deze technologie worden digitale elementen via een bril in de echte wereld verwerkt. In dit geval om het vastpakken van objecten te oefenen. Virtual reality, waarmee mensen via een bril in een volledig digitale wereld terechtkomen, is volgens Wiersinga niet verstandig: ‘Dat heeft heel heftige effecten op het evenwichtsgevoel en best veel mensen worden er een beetje zeeziek van. De therapeut is ook niet meer betrokken en kan de mensen minder begeleiden en aanspreken.’

levensgeluk
Naast revalidatie maakt SilverFit ook games voor mensen met dementie, met als doel om de achteruitgang te vertragen. Hiervoor maakt het bedrijf spelletjes met foto’s. ‘Sommige familieleden willen dan heel graag dat deze foto’s van de kleinkinderen zijn, maar dat is soms niet wat in iemands hoofd zit.’ Een van de patiënten herkende bijvoorbeeld veel familieleden niet meer, maar wel een foto van hemzelf en zijn vrienden tijdens zijn diensttijd. ‘Deze man sprong op uit zijn rolstoel, salueerde stram en ging vervolgens vertellen wat een prachtige tijd hij had gehad met zijn vrienden. Dat kwam allemaal weer naar boven door die foto.’ Zijn dochter had die verhalen nog nooit gehoord. ‘Je kunt veel doen aan levensgeluk’, vertelt Wiersinga. ‘Voor even een positieve sprankeling brengen.’

www.silverfit.com