Achtergrond

6 april 2016

Gamejams met het thema ‘I believe’

Tegenwoordig dromen jongens ervan om game­ontwikkelaar te worden. Wie wil weten hoe goed hij is, kan meedoen aan wedstrijden om games te ontwikkelen.

Sommige jongens knutselen thuis wat achter de computer en het resultaat trekt een miljoenenpubliek. Deze droom kwam voor sommige jongeren uit. Neem het verhaal van Mark Zuckerberg van Facebook, van Sergey Brin en Larra Page van Google, maar ook dat van Palmer Luckey van Oculus Rift. De laatste knutselde een virtual reality-bril in zijn garage en verkocht het resultaat voor 2 miljard aan Facebook.

toewijding

Deze voorbeelden bewijzen dat deze droom werkelijkheid kan worden. Maar het zijn wel de uitzonderingen. Het ontwikkelen van goede games vraagt ook oefening en toewijding.

Markus Persson werkte al bij een gamebedrijf voor hij Minecraft bedacht. Hij oefende ook veel tijdens gamejams, wedstrijden om goede games te ontwikkelen. In 24 of 48 uur probeert een team de beste game te bouwen. Men werkt vaak in teams met verschillende rollen: een ontwikkelaar, een designer, een programmeur, een tester. Vooral vanwege de tijdsdruk leveren gamejams meestal spelletjes op die half af zijn. Maar soms worden die ideeën toch doorontwikkeld tot een echte game. De game-app Gamious is daar een voorbeeld van.

Gamejams zijn er in allerlei soorten overal ter wereld. De organisatie Games4Diversity organiseert dit jaar een gamejam in Nederland met als thema ‘I Believe’. De centrale vraag is: hoe kunnen verschillende overtuigingen, religies en ideologieën onze games beïnvloeden? Welke impliciete overtuigingen komen we tegen in games? Geloof brengt mensen samen en geeft ze gemeenschap en voorspoed. Maar geloof kan ook voor verdeeldheid, oorlog en revolutie zorgen.

In games gestempeld door de westerse cultuur, is regelmatig het idee van een apocalypse terug te zien of de strijd tussen goed en kwaad. Dat lokt een wij tegen zij competitie uit. ‘Een gelovige is niet onwetend. Voor je geloof hoef je je niet te schamen. Het is juist een rijke bron’, zegt Menno Deen, christen en werkzaam als onderzoeker bij de Fontys Hogeschool. Hij is ook voorzitter van de Nederlandse tak van Games4Diversity.

‘Tijdens zo’n gamejam gaat het vooral ook om het gesprek waarin je probeert elkaar beter te begrijpen. Toen vorig jaar Het Parool kwam kijken bij de gamejam was de verslaggever verbaasd dat het zulke rustige gesprekken waren.’

kraal

Menno Deen ervoer dat tegenstellingen tijdens een gamejam wat verzachten omdat men samen hetzelfde doel heeft: een game maken. Bij de Games4Diversity wordt bewust geen prijs uitgereikt. ‘We willen het gesprek stimuleren. Wel kun je iemand een kraal geven als blijk van waardering.’

Dit jaar is de Nederlandse gamejam over religie op 26 en 27 maart, in het paasweekend. ‘Daar zijn we niet blij mee. In verband met andere gamejams en conferenties wereldwijd was het onmogelijk een ander weekend te kiezen.’ De locatie is nog onbekend.

gamesjam.nl

Auteur: Marieke Westerterp
Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad.