Achtergrond

23 februari 2018

Game-uitgever Soedesco: ‘Altijd leuk om een Nederlandse titel uit te brengen’

Bij veel games zie je twee merknamen op het omslag staan: een ontwikkelaar en een uitgever. Wie doet nu precies wat? Game-uitgever Soedesco legt uit hoe het zit.

Het kantoor van Soedesco huist onder de rook van de Rotterdamse haven. Het bedrijf werd in 2001 opgericht. In het begin gebruikten ze een opslagloods voor gamebundels en gameaccessoires, zoals stuurtjes. In 2014 besloot Soedesco ook games te gaan uitgeven, voor zowel digitale winkels van spelcomputers als fysieke winkelketens in Europa en Amerika.

‘Wij laten de fysieke games ontwerpen en maken. Dat doen veel uitgevers niet zelf’, zegt marketingmanager Bas de Jonge. ‘Wat we precies doen, verschilt sterk per gameontwikkelaar.’ Hij somt snel het rijtje op: productie van fysieke games, verkoop, design, de leeftijdskeuringen en lokalisatie, waarbij de game vertaald wordt naar andere talen. ‘Soms wil de ontwikkelaar alleen de reclame, leeftijdskeuring en lokalisatie. Dan zorgen wij daarvoor. Bij lokalisatie regelen we bijvoorbeeld de vertaling van de game. Soms doen we alleen de fysieke uitgave.’

Soedesco ondersteunt ontwikkelaars ook om hun spel uit te brengen op spelcomputers, zoals de Playstation. ‘Dan moet de game uitgebreid worden getest. Soms komt er dan een lijst met bugs die opgelost moeten worden. Eerder komt de game niet uit. Daar gaan soms meerdere maanden overheen.’ Soedesco kan met vier ervaren mensen sneller door zo’n proces heen. Ook het werk richting sociale media en pers is makkelijker voor een uitgever die dat voor meerdere games per jaar doet, vergeleken met een kleine eenpitter. Beginnende, bevlogen gamemakers zijn niet per se goed in het verkopen van hun spel. Soedesco kan deze ‘indie-games’ ondersteunen, zodat ze toch succesvol op de markt komen.

Games van game-uitgever Soedesco‘Op pc-game-platform Steam komen soms vijftig nieuwe games per dag uit. Het is dus moeilijker om op te vallen. Je ziet meer games floppen’, zegt Bas de Jonge. ‘Reclame maken wordt steeds belangrijker.’ Hij verhaalt dat hij eens een gametrailer op het Playstation-kanaal van Sony kon regelen: deze kreeg meteen 800.000 views. Soedesco wist in de afgelopen vier jaar voet aan de grond te krijgen door per jaar een tiental titels uit te brengen. Armello, Tricky Towers, Earthlock, Reus en Real Farm zijn onder Rotterdamse hoede op de markt gekomen.

selecteren
Tussen de games van Soedesco zitten geen topgames of AAA-games, zo geeft Bas de Jonge aan. De game-uitgever van de Benelux is nog bezig een naam op te bouwen. ‘We hebben een aantal succesvolle games uit Noord-Europa gehad: Earthlock en Among the sleep. En dan zie je dat meer gameontwikkelaars uit het noorden ons weten te vinden.’ Daarnaast struinen ze zelf de gamebeurzen af om games te vinden waarin ze brood zien. Soedesco legt zichzelf niet vast op een specifiek genre. ‘We kijken vooral naar kwaliteit. En of het een toffe titel is die wijzelf als gamers ook zouden willen spelen. Uiteraard moet het commercieel haalbaar zijn.’

Om een fysiek doosje in de winkels te kunnen leggen, moet de game wel een breed publiek aanspreken. Op de eerste dag liggen er exemplaren in alle winkels van Gamestop. ‘Het verschilt heel erg per game’, stelt Bas de Jonge, die geen cijfers wil noemen. ‘Daarnaast heb je altijd de digitale verkopen.’ Bij de Rotterdamse uitgever zijn een paar Nederlandse games verschenen: Tricky Towers, Reus en Adam’s Venture.

Reus
‘Nederlandse gamemakers komen nog weinig naar ons toe’, vindt De Jonge. ‘We vinden het altijd leuk om een Nederlandse titel uit te brengen.’ Meestal verkoopt Soedesco andermans game, maar recent hebben ze een eigen idee uitgewerkt voor een boerderijgame. ‘We zagen naast bestaande games die het boerenleven simuleren toch ruimte voor een nieuwe game. Dus hebben we een wedstrijd uitgeschreven welke ontwikkelaar een boerderij-sim wilde bouwen. Triangle Studios kwam met het beste idee.’ Afgelopen oktober konden gamers aan het werk op hun eigen boerderij in de game Real Farm. (Volgende week een review van de game op deze plek.) ■