Achtergrond

6 April 2016

Gameverslaafde Frank: ‘Game-prestaties gaven me een super gevoel, geweldig’

DOORN – Ouders bezochten de themadag gamen en sociale media om raad te krijgen rond dit opvoedvraagstuk. Gameverslaafde Frank Bakker gaf inzicht in problematisch gamen.

‘Het gevoel iets te bereiken, dat trok mij aan in het gamen’, vertelt ex-gameverslaafde Frank Bakker tijdens de themadag over gamen en sociale media. ‘Dat je er toe doet. Dat gevoel gaf gamen mij. Super, geweldig. Maar mijn geld ging op aan gamen. Op school ging ik achteruit en ik was minder sociaal’, weet Frank. De christelijke opvoedingsstichting Raise Up nodigde hem uit voor de themadag zaterdag in Doorn om zijn verhaal te doen voor een publiek van ouders.

‘Vooral altijd die mobiel vind ik vreselijk’, verzucht een moeder. ‘Zo’n opmerking verandert niks’, reageert pedagoog Wietske Noordzij. Tijdens de themadag werd het boek All in the game gepresenteerd met praktische opvoedtools rond gamen en sociale media. Orthopedagoog Bert Reinds wijst ouders erop dat de wereld wel verandert is met games en sociale media, maar de mens en de opvoedtaak niet. ‘We begeleiden jongeren naar de volwassenheid. We moeten jongeren vertellen: dit is dienend voor je, dit is vernielend.’

emoties

De voormalig gameverslaafde Frank Bakker groeide op in een christelijk gezin en kreeg veel liefde. ‘Mijn ouders sloten de router op als ze weg waren, zodat ik niet kon gamen. Ik vertelde dat ik naar school ging, maar ik zat in de stad te gamen.’ Het gamen van Frank kwam voort uit seksueel misbruik dat hij als kind meemaakte. Ook werd over hem gezegd dat hij alleen vuilnisman kon worden. ‘Ik kon niet omgaan met emoties. Gamen, het kijken van porno en een druk leven hielpen mij om niet na te denken.’ Op zijn vijftiende kwam zijn verslaving uit en begon een herstelproces van zes jaar. ‘Langzaam vertelde ik mijn ouders over het misbruik. Mijn vriendin bleef maar praten over de emoties waarmee ik niet uit de voeten kon.’ Daardoor stortte Frank in. Hij werd depressief, verloor acht kilo en accepteerde hulp. ‘Vooral door gebed kon ik de beschadigde zaken in mij laten genezen. Na zo’n gebed voelde ik me zo licht als een veertje.’ Frank gamet nu soms voor zijn plezier.

‘Games bieden mooie kansen’, vindt Paul Abspoel, directeur bij Ark Media. ‘God heeft ons creatieve en spelende mensen gemaakt. We kunnen mooie dingen ontwikkelen.’ Als voorbeeld noemt hij de real lifegame YourStory waarin spelers een goed leven onderzoeken of de app Bible Fit waar gebruikers Bijbelteksten vinden die passen bij hun emotie. ‘Die Nederlandse app gaat gebruikt worden in landen met weinig mogelijkheden voor evangelisatie.’

Auteur: Marieke Westerterp
Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad.