Achtergrond

11 augustus 2018

Nintendo en EA komen met abonnement

In mijn en waarschijnlijk ook jouw vakantie hebben zowel EA als Nintendo meer bekend gemaakt over nieuwe abonnementen op games. Fifa19 is te spelen via het nieuwe abonnement van EA. Nintendo maakt klassiekers speelbaar via Nintendo Switch Online.

Nintendo
Nintendo komt halverwege september met een online service waarbij je save-games online kan opslaan. Handig, want zo groot is de opslagcapaciteit van de Switch niet. Daarbij krijg je toegang tot oudere populaire Nintendo-games voor slechts 4 euro per maand of 35 euro per jaar. Goedkoper dan de services van Playstation en Xbox, maar ze bieden ook veel minder qua games. Lees hier meer…

Fifa 19
EA heeft per direct een abonnement waarmee de nieuwste games van EA te spelen zijn. Dat is best indrukwekkend: je krijgt meteen toegang tot FIFA 19, Battlefield en veelbelovende nieuwkomer Anthem. Dat is wel wat duurder: 14,99 euro per maand of 99,99 euor per jaar. Lees meer bij Tweakers.net…
(Oh, ja en in Fifa 19 zit Johan Cruijff.)

Waarom wordt alles in een abonnementsmodel gegoten? Een paar lijnen zijn wel zichtbaar: het is steeds moeilijker om veel geld te verdienen aan games. De gamesindustrie schrijft dit jaar haar winstpercentages in dubbele digitalen: +13 procent voorspelt Newzoo. Maar een groot deel van de winst komt van mobiele games, zegt deze marktonderzoeker. Vandaar dat veel games ook een app-variant hebben en Nintendo haar games op mobiel lanceerde. Bij console- en pc-games verwacht Newzoo dat de winst maar 4 of 5 procent zal zijn dit jaar, gemiddeld over de hele branche.

uitmelken van een game

Een game maken is risicovol en wordt steeds duurder omdat spelers een steeds hogere kwaliteit verwachten. Gamebedrijven zijn ook niet vies van winst en proberen strategiën om meer geld met hun game te verdienen. De grotere gamebedrijven vragen nog steeds vijf of zes tientjes voor hun spellen. Eenmaal verkocht, moeten de servers blijven draaien om de multiplayer te faciliteren en de studio moet met updates komen om fouten te herstellen. Dat kost geld, maar de gamer betaaald niet meer. Om te zorgen dat de gamer wat langer geld in het laatje blijft leggen, zijn er allerlei strategiën uitgewerkt: De gamer wordt verleidt een DLC te kopen met nieuwe levels en extra’s, zodat de game ook langer leuk blijft. Verder werden de in-game-aankopen, die op smartphones de kassa zo goed deden rinkelen, gekopieerd naar de grote games. Ook in de vorm van lootboxes, verrassingsdozen waarbij je niet weet wat je koopt. Recent oordeelde de rechter dat dat gokken is en dus niet mag in Nederland.

Netflix van de games

Nu gaan steeds meer gamebedrijven over op de strategie om abonnementsgeld te vragen voor hun games. Op de achtergrond is er een strijd gaande wie de Netflix van de games wordt, schrijft game-developer Morgan Jaffit. Hij ziet mitsen en maren: stel dat 1 bedrijf heel groot wordt en dus kan bepalen wat er wel en niet uitkomt. Komt er een race naar bodemprijzen voor developers net als bij game-apps gebeurd is? Bij game-apps op smartphones en tablets wordt veel verdiend, maar slechts door enkele succesvolle apps. Maar hij ziet ook een grote toekomst: van de eeuw van de televisie naar de eeuw van de games.

Morgan Jaffit is niet de enige die uitkijkt naar een Netflix voor games. Kevin Murmane van Forbes schrijft dat hij in Xbox Game Pass de Netflix van games ziet. Microsoft’s Xbox-baas Phill Spencer houdt niet van de vergelijking met Netflix, zei hij in een recent interview met Business Insider.

Phill Spencer over de verschillen tussen netflix en xbox: ‘Games hebben een verdienmodel in zichzelf, dus een game uitbrengen via Game Pass is niet het einde van het verdienmodel.’

Een belangrijk verschil vanuit de abonnee is natuurlijk dat Netflix op veel apparaten afgespeeld kan worden. Bij games is dat veel lastiger. Je kan op een Playstation geen toegang krijgen tot de gamebibliotheek van Nintendo. Wel moeten consumenten bij het kopen van een console dus ook kijken naar de abonnementsdienst die erbij hoort. En verder blijft het de vraag: koop je liever 60 euro voor Fifa19 of honderd euro per jaar voor een bundel waar wellicht dat ene spel niet in zit? Nu de abonnementsdiensten allemaal live staan, kan de consument met de voeten stemmen hoe de toekomst van gaming eruit ziet.