Achtergrond

13 april 2018

4 thema’s die geloof en games verbinden en een bonus

De recent uitgekomen game Far Cry 5 schetst een karikatuur van geloven, zelfs een karikatuur van een sektarisch geloof. Toch legt de game wel vragen rond fundamentalistisch geloven op tafel. Het lukt me niet om enthousiast te zijn over de manier waarop de game dat doet. Maar goed, de game legt religie als gespreksthema op een presenteerblaadje. Wie ben ik om dan het gesprek te ontwijken?

Wie iemand kent die Far Cry 5 speelt, kan gemakkelijk een gesprek beginnen over fundamentalistisch geloven of het maken van een karikatuur van geloven. Dus nu we het er toch over hebben: Zijn er meer van dit soort haakjes waarmee je met gamers over geloof of aanverwante zaken kan spreken?

1. De eindtijd

Er gaan best veel games over een dreigende eindtijd. Armageddon, Rapture en doomsday zijn termen die zowel bekend zijn in de gamewereld als in Engelstalige bijbels. Waar komt dat idee eindtijd eigenlijk vandaan? Hoe ziet die eindtijd eruit in games? Wat zegt de bijbel over de eindtijd?

Zie: de Metro-serie of Fallout-serie.

Horizon Zero Dawn2. Robots

Games laten ons nadenken over robots. Hoe zal de wereld zijn als er mensachtige robots zijn? Of als robots ons de baas zijn? Al met al leren we wellicht wat over wat het betekent om mens te zijn.

Zie bijvoorbeeld Nier Automata en Horizon Zero Dawn

3. Moraal

De basis van mijn werk binnen games wordt gelegd door de overtuiging: Elk verhaal heeft een moraal, al is het een foute. Over die moraal kunnen we spreken. Ennuh; Hoe bepalen we eigenlijk wat fout is?

De game Infamous laat spelers haarfijn ervaren wat de gevolgen van een goede of slechte moraal is.

4. Geweld

Call of Duty WWIIHet gebruik van geweld komt in games veelvuldig, maar ook in Oude Testament is het een veelvoorkomend thema. Hoe staan we er zelf eigenlijk in? ZIjn we pacifist of is het wel geoorloofd om je land te verdedigen? Hoe zie je het gebruik van geweld terug in de Bijbel?

Welke rechtvaardigingsgronden voor geweld zie je terug in de verhalen van games of in de Bijbelse geschiedenis? Mag je vechten tegen een leger dat jouw land binnenvalt, zoals de Duitsers in een van de twee wereldoorlogen? (Call of Duty, Battlefield) Mag je wraak nemen als iemand je gezin heeft vermoord? (Assassin’s Creed III) Mag je strijden tegen de overheid als die jouw eigen vrijheid beknot? (Just Cause, Far Cry 4). In welke bijbelverhalen zie je deze redenen voor geweld terug?

En als laatste pakt de game This war of mine weer een heel andere rol in de oorlog: die van de burger die moet zien te overleven, met weer geheel eigen morele dillema’s.

Onder de foto zeg ik al bonus nog iets over de grote lijn in games.

Bonus punt 5: de grote lijn

Ook heb ik games mogen toepassen in een kerkdienst of een jv-avond. Ik vertel dan aan het eind de globale overeenkomsten tussen games en het echte leven. Net als bij games is, heeft het leven een Maker en een doel. Wat jij doet, jouw handelingen, hebben effect. Soms negatief, maar als je een beetje nadenkt weet je het positieve wel te vinden. Of: ‘ontdek je wat de bedoeling is’. Weet je wat de bedoeling van het leven is? Wat doe je hier eigenlijk?

Na zo’n bijeenkomst bid en hoop ik dat de bezoekers onthouden: een level mag je telkens opnieuw proberen. Als je stopt in de game, ligt het level eigenlijk te wachten totdat jij weer komt. Zo is het met God ook. Je mag altijd opnieuw beginnen, net zo vaak als je een level opnieuw probeert.

Auteur: Marieke Westerterp
Dit artikel is ook verschenen op Dag6.nl.