Achtergrond

8 december 2017

3D-platformspellen als moderne nostalgie

Het 3D-platformspel is terug van weggeweest. De nieuwe titels Yooka-Laylee en Snake Pass gaan terug naar dit vergeten genre van rond de eeuwwisseling. Een tijd waarin games kleurrijk waren en vrolijke beestjes de hoofdrol speelden.

De afgelopen vijf jaar maakte het 2D-platformspel een heropleving mee. Voornamelijk kleine ontwikkelaars grepen terug naar dit vergeten genre. Deels omdat deze games met beperkte middelen te maken zijn. Maar ook omdat het inspelen op nostalgie bijzonder succesvol bleek. In 2017 is het tijd voor de volgende stap: drie dimensies. Kleine en grote ontwikkelaars proberen op dezelfde manier nostalgie op te wekken voor het 3D-platformspel. Fez, Super Meat Boy en Shovel Knight zijn daar voorbeelden van.

Er wordt met name inspiratie gevonden bij de populaire spelcomputer Nintendo 64 uit 1997. Dit was een tijd waarin de beste games niet draaiden om geweld, maar om springen, verzamelen en vrolijkheid. Velen hadden rond de eeuwwisseling plezier met Super Mario 64, ­Kirby 64, Donkey Kong 64 en Rayman 2.

Snake Pass

Het tweede leven van het 3D-platformspel start met de games Yooka-Laylee en Snake Pass, die elk op een hele eigen manier terugkijken naar vroeger. Yooka-Laylee is een soort vervolg op Banjo-Kazooie, een Nintendo 64-hit uit 1998. Het speelbare duo van een beer en vogel zijn omgeruild voor een kameleon en een vleermuis, maar de games lijken verder sterk op elkaar. Spelers springen en verzamelen er op dezelfde manier lustig op los. Dat de games veel overeenkomsten hebben, is niet verwonderlijk. Yooka-Laylee is namelijk gemaakt door mensen die ook aan Banjo-Kazooie hebben gewerkt.

Yooka-Laylee lijkt iets teveel op de games van vroeger. De game doet niets nieuws, terwijl spelers in 2017 meer gewend zijn. Het 2D-platformspel heeft geen tweede leven gekregen door oude games na te maken, maar juist door te innoveren. Dat moeten gamemakers met het 3D-platformspel eigenlijk ook doen.

Snake Pass pakt het wel interessanter aan, want deze game voegt een moderne twist aan het genre toe. In de game bestuurt de speler een vrolijke slang die zich al glijdend en glibberend over obstakels wurmt. Deze unieke besturing is alleen mogelijk door de huidige technologie.

Yooka-Laylee en Snake Pass worden nu nog gematigd positief ontvangen door spelers en pers. Of het 3D-platformspel net zo’n opleving gaat krijgen als het 2D-platformspel zal dus liggen aan de games die later dit jaar worden uitgebracht. Als deze games beter ontvangen worden, volgen er vanzelfsprekend meer. De game-industrie staat in ieder geval open voor het genre. Het 3D-platformspel A Hat in Time heeft bijvoorbeeld een riant bedrag opgehaald op crowdfundingplatform Kickstarter en wordt later in 2017 uitgebracht.

Ook de grote gamebedrijven duiken op de nieuwe 3D-trend. In juni wordt het oude 3D-platformspel Crash Bandicoot opnieuw ­uitgebracht met een modern uiterlijk. Ook keert game-icoon Sonic in 2017 terug in een nieuwe 3D-game. En aan het eind van het jaar gaat Nintendo zelf ook terug naar de tijd van zijn Nintendo 64, met de game Super Mario Odyssey voor de Nintendo Switch. Of deze games succesvol worden of niet, het game-­aanbod wordt er in ieder geval een stuk kleurrijker en vrolijker op. ■

Auteur: Erwin Vogelaar

Dit artikel is eerder verschenen in het Nederlands Dagblad.